Dyslexie komt door slecht onderwijs

Volgens hoogleraar Anna Bosman is de grote hoeveelheid kinderen met dyslexie en dyscalculie te wijten aan slecht onderwijs. Aan tafel bij RTL LATE NIGHT legt ze uit hoe ze tot haar bevindingen is gekomen.

De afgelopen jaren is hoogleraar Anna Bosman vaak in het nieuws geweest. Ze heeft opgemerkt dat het aantal dyslexieverklaringen aanzienlijk is toegenomen. Dit is een opmerkelijke trend, aangezien er veel kritiek is op de diagnose van dyslexie. Waarom beschouwen we een leesprobleem als een individuele leerstoornis? Sommige kinderen hebben ook moeite met sporten, maar dit wordt niet als een leerstoornis beschouwd. Volgens Anna Bosman is slecht kunnen lezen veeleer het gevolg van ons onderwijssysteem, en het is zeer twijfelachtig of we kinderen echt kunnen diagnosticeren met dyslexie.

Bovendien zijn er steeds meer ouders die niet accepteren dat hun kind moeite heeft met lezen. Ze zijn eerder geneigd om op zoek te gaan naar een diagnose en een “oorzaak”, in plaats van te accepteren dat hun kind langzamer leest of minder vaardig is op dit gebied. Het verkrijgen van een dyslexielabel opent daarnaast de deur naar extra hulp en begeleiding, wat een lucratieve aangelegenheid is. Dit is eerder aan de orde gekomen in een rapport van Follow the Money.

Als maatschappij moeten we ons afvragen of we voldoende aandacht besteden aan de oorzaken van slecht lezen. Beluister nu een gedetailleerde en goed onderbouwde Tjipcast over het verschil tussen dyslexie en leesproblemen, over de kwaliteit van het onderwijs en over wie er uiteindelijk verantwoordelijk is voor het probleem: het kind of de school?


Dyslexie Tips en Trucs

Subscribe!