Oud-windesheim student deelt het ervaringsverhaal over zijn dyslexie
Afstuderen met dyslexie is geen pretje. Alleen wanneer er ook nog eens fouten worden gemaakt en hulpvragen worden genegeerd is het helemaal een onmogelijk opgave.
Veertien maanden lang ondervond Eduard moeite met afstuderen, dit betekende negen maanden vertraging. Met het plan voor zijn afstuderen kreeg hij bewondering uit het werkveld en won zelf een aanmoedigingsprijs voor studentondernemers. Alleen de beoordelaars van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening waren niet zo tevreden blijkt uit zijn verhaal.
Eduard had zijn e-mails al bewaard. In eerste instantie dacht hij namelijk dat het zijn eigen onkunde zou zijn. Al snel kwam hij er wel achter dat hij er niet uitkwam, maar kreeg geen duidelijke informatie van beoordelaars en ook navraag bij de regiegroep liep op niets uit. Er werd steeds duidelijk dat er gelogen werd en sommige vragen gewoon genegeerd werden.
Het voelde voor Eduard als een vloek, totdat hij een nieuwe begeleider kreeg. Alleen bleef zijn oude begeleiding de beoordelaar. Dat werkte natuurlijk ook niet. Pas toen Eduard naar de examencommissie ging wilde zijn oude beoordelaar hem met rust laten.
Ondanks zijn dyslexie heeft Eduard een grote passie voor schrijven. De enigste manier om van zijn vervelende ervaring iets positiefs te maken leek het schrijven erover. In het werkveld komt Eduard vaak tegen dat leerlingen niet begrepen worden. Bovendien lijkt het er soms op dat hij goede cijfers haalde als hij bevriend leek te zijn met een docent en slechte als hij geen vriendje van de docent was.
Over de ervaringen van mensen met dyslexie is nog weinig bekend. Natuurlijk lijkt het ook heel paradoxaal voor mensen met dyslexie om met schrijven bezig te zijn. Toch blinken mensen met dyslexie vaak uit in creatieve vaardigheden, waarvan schrijven er één kan zijn.
Eduard wil de problemen die hij heeft ondervonden graag helder maken en daarin ook een voorbeeld vormen voor deze zogenaamde probleemleerlingen, zoals hij zichzelf zo nu en dan voelde. Tegelijk hoopt hij daarmee een beter beeld te schetsen van hem en zijn soortgenoten, die vaak eerder voor lui of dom worden uitgemaakt dan dat er gezocht word naar mogelijkheid waarbij ze zich wel goed kunnen uitten en ontwikkelen. Zijn boek de probleem leerling is uitgekomen op 17 november 2019 bij uitgeverij Aspekt.